Unde vrem să facem?
Poți găsi toate condițiile de eligibilitate aici.
Pentru cofinanțarea în valoare de 10% pot contribui cu alte bunuri mobile sau imobile?
Cofinanțarea va fi asigurată doar în bani.
Care sunt etapele necesare procesului de accesare fonduri?
Poți găsi articolul aici.
Ce înseamnă antreprenoriat social?
Click aici ca să poți citi despre toate etapele procesului.
NU. Pentru a te putea înscrie la cursul Antreprenor în Economia Socială este nevoie să fii absolvent de liceu, cu sau fără diplomă de Bacalaureat.
NU. Domiciliul nu poate fi schimbat pe toată perioada derulării proiectului și nici în perioada de sustenabilitate a proiectului.
DA. Se poate aplica și beneficia de alte ajutoare de finanțare, cu condiția ca beneficiarul ajutorului de minimis să nu depășească, pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), cumulate toate sumele primite, plafonul legal de 200.000 euro, echivalent în lei. Plafonul se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis, de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este finanțat din surse naționale sau comunitare.
NU. Dacă deja ai o entitate economică înființată pe numele tău, nu poți aplica pentru obținerea grantului. Programul finanțează numai unitățile de economie socială nou înființate.
NU. Nu poți folosi o entitate economică înființată ulterior, chiar dacă nu a avut activitate economică. Entitatea economică trebuie înființată după derularea etapei de selecție a planurilor de afaceri și respectiv câștigarea grantului.
DA. Cu condiția ca până la data semnării contractului de subvenție să nu mai aveți această calitate. Cei care înființează noi structuri de economie socială nu trebuie să fie acționari majoritari în alte structuri de afaceri.
NU. Întreprinderea socială trebuie să fie nou-înființată, nu poate fi creată prin modificarea statutului uneia deja existente.NU. Întreprinderea socială trebuie să fie nou-înființată, nu poate fi creată prin modificarea statutului uneia deja existente.
DA. DAR la data semnării contractului de subvenție, nu poți avea calitatea de asociat majoritar în structura altor întreprinderi (inclusiv Persoane Fizice Autorizate, Persoane Fizice Independente, Întreprinderi Individuale, Întreprinderi Familiale, ONG-uri etc.).
NU. Pe întreaga durată a contractului de subvenție, cât și în perioada de sustenabilitate, obligația este ca cel care a înființat întreprinderea socială să nu aibă calitatea de acționar majoritar într-o altă întreprindere.
NU. Conform legii există mai multe forme de organizare acceptate ca fiind structuri de economie socială. De exemplu: Asociații, Fundații, Federații, Cooperative, Fonduri, Organizații de ajutor reciproc, Întreprinderi sociale și Societăți Comerciale.
NU. Întreprinderile sociale sunt obligate să respecte Legea nr. 219 / 23 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare dar și Ghidul Solicitantului și Schema de ajutor de minimis.
Schema de ajutor de minimis nu se aplică și nu se acordă:
a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1184/2006 și (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;
b) întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în Anexa 1 a Tratatului CE;
c) întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul transformării și comercializării produselor agricole, prevăzute în Anexa nr. 1 a Tratatului CE, în următoarele cazuri: • atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor în cauză achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de întreprinderile în cauză; • atunci când ajutorul este condiționat de transferarea lui parțială sau integral către producători primari.
d) pentru activitățile legate de export către țări terțe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, ajutoarele destinate înființării şi funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) pentru activitățile condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de cele importate;
f) pentru activitățile care implică achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri.
Pentru detalii punctuale Mentorii proiectului vor oferi consultanța necesară.
*Spre exemplu, fabricarea de făină este considerată o prelucrarea agricolă primară a grâului și nu este eligibilă. Dar o fabrică de pâine sau înființarea unei patiserii, este considerată prelucrare secundară, este eligibilă și poate primi finanțare.
DA. Întreprinderea socială nou înființată trebuie să aibe angajate minim 4 persoane. Norma de muncă nu poate fi mai mică de jumătate de normă, adică de 4 ore/zi.
NU. Persoanele angajate în cadrul întreprinderilor sociale nou înființate trebuie sa aiba, în mod obligatoriu, domiciliul sau reședința în regiunile de dezvoltare în care se implementează proiectul.
DA. Activitatea trebuie să continue pentru o perioadă obligatorie de minim 13 luni, ulterior datei de finalizare a proiectului. Este o perioadă de sustenabilitate, în care, obligatoriu, sunt menținute locurile de muncă în parametrii asumați prin Planul de afaceri atât în perioada de implementare a planului de afaceri cât și în perioada de sustenabilitate.
NU. Numărul minim de 4 angajați, cu norma minim de 4 ore/zi în cadrul întreprinderilor sociale nou înființate trebuie păstrate până la finalul perioadei de sustenabilitate.NU. Numărul minim de 4 angajați, cu norma minim de 4 ore/zi în cadrul întreprinderilor sociale nou înființate trebuie păstrate până la finalul perioadei de sustenabilitate.
DA. Schema de minimis nu impune nicio condiție legată de veniturile/profitul unei entități în perioada de implementare sau în cea de sustenabilitate.
Obiectivul este acordarea de sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale, integrării pe piața muncii a persoanelor din grupurile vulnerabile și abordarea unei probleme sociale.
Dacă sunteți în situația în care nu aveti venituri în perioada de sustenabilitate, însă locurile de muncă trebuie menținute, puteți susține cheltuielile aferente din alte surse. Nu există nicio penalizare pentru aceasta.
Trebuie, însă, respectate normele de lucru și păstrate salariile stabilite în cadrul planurilor de afaceri aprobate.
DA. Recomandarea este de a introduce clauze în contractul de muncă prin care angajatul să fie obligat să comunice, printr-o notificare scrisă, intenția de a încheia contractul de muncă după terminarea perioadei de preaviz de 30 de zile.
Pe parcursul celor 30 de zile, trebuie să angajezi pentru postul care va deveni vacant prevăzut în planul de afaceri aprobat pentru finanțare o altă persoană.
DA. Acest atestat se obține în baza ART. 8 din Legea nr. 219 / 23 iulie 2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare astfel:
(1) Statutul de întreprindere socială se recunoaşte prin acordarea unui atestat de întreprindere socială, denumit în continuare atestat.
(2) Atestatul se acordă la solicitarea persoanelor juridice prevăzute la art. 3 pe baza actelor de înfiinţare şi funcţionare.
(3) Atestatul certifică scopul social al întreprinderii sociale şi conformarea acesteia la principiile enunţate la art. 4.
(4) Atestatul se acordă acelor întreprinderi sociale care dispun prin actele de înfiinţare şi funcţionare respectarea următoarelor criterii:
· a) acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;b) alocă minimum 90% din profitul realizat scopului social şi rezervei statutare;
· c) se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
· d) aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi, asigurând niveluri de salarizare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.
(5) Atestatul se eliberează de către agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv a municipiului Bucureşti, denumită în continuare agenţie de ocupare, prin compartimentul pentru economie socială, prevăzut la art. 24 alin. (2).
(6) Atestatul se acordă pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii, dacă se face dovada că sunt respectate condiţiile care au stat la baza acordării acestuia.
DA. În termen de max 4 luni se obține atestatul de întreprindere socială. În termen de maximum 4 luni de la semnarea contractului de subvenție, după înființare, întreprinderile
sociale nou create trebuie să-și înceapă și să își continue activitatea, pe toată durata implementării proiectului.
NU. Cursurile sunt oferite în mod gratuit, iar participanții primesc 5 lei/prezență oră de curs, deci în total, la 100% prezențe, vei primi 900 de lei.
DA. Prin participarea la cele 180 de ore de curs, și finalizarea cursului printr-un examen cu succes, primești o diplomă acreditată de Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC). Diplomele eliberate de ANC sunt recunoscute de către Ministerul Educației Naționale și Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice. Cod curs: COR 112032Prin participarea la cele 180 de ore de curs, și finalizarea cursului printr-un examen cu succes, primești o diplomă acreditată de Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC). Diplomele eliberate de ANC sunt recunoscute de către Ministerul Educației Naționale și Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice. Cod curs: COR 112032
DA. Înscrierea în proiect înseamnă participarea, în mod obligatoriu, la cursul de Antreprenor în Economia Socială. Doar persoanele care au absolvit cursul pot participa la concursul de Planuri de Afaceri în vederea obținerii finanțării.
DA. Cursul de Antreprenor în Economia Socială este un curs diferit de cel de Competențe Antreprenoriale. Obținerea certificatului de absolvire este o condiție obligatorie pentru a putea intra în concursul planurilor de afaceri.
DA. Chiar dacă deja ai absolvit cursul de Competențe antreprenoriale și ai obținut certificatul ANC, te poți înscrie direct în concursul de planuri de afaceri alături de organizația noastră. Planul de afaceri va intra în concurs alături de celelalte planuri de afaceri, fără nicio diferență. Este totuși nevoie să îndeplinești condițiile eligibilitate și să depui planul de afaceri în concurs în timpul etapei de selecție planuri de afaceri.
DA. Există sprijin în elaborarea planului de afaceri. Proiectul prevedere activități de mentorat care se pot realiza atât în grup, cât și individual, 1 la 1. Orice întrebare sau
nelămurire va primi răspuns. întrebări doriți în acest sens la cursurile de pregătire și veți primi răspuns pe loc.
NU. Nu se primește consultanță în afaceri, nici în timpul perioadei de finanțare, nici în perioada de sustenabilitate.
DA. Realizarea unui plan de afaceri solid, argumentat, chiar inovator și care, mai ales, demonstrează viabilitatea întreprinderii sociale pe termen lung. Este nevoie ca misiunea socială asumată prin planul de afaceri întocmit să reziste și după primirea finanțării. Este nevoie de a demonstra viziune economică dar și socială, o gândire cu impact socio-economic pe termen lung.
NU. Cofinanțarea este doar bănească. Chiar dacă deții bunuri mobile sau imobile pe care le vei pune la dispoziția întreprinderii nou înființate, aceste resurse nu se vor lua în calcul în ceea ce privește cuantumul necesar de 10%, adică 6.000 de Euro.
NU. Nu există această condiționare sau obligativitate. În cazul întreprinderilor sociale, conform Legii nr. 219/23 Iulie 2015, nu este permisă posibilitatea acordării dividendelor. Profitul trebuie reinvestit sau folosit în beneficiul comunității.